4 visuelle annonce-hacks til dig, der er træt af dårlig omsætning

Kære læser,

Jeg kan ikke skjule det for dig længere…

Jeg er en datanørd!

Jeg har kigget på data fra tusindvis af de Facebook-annoncer, som vi har lavet for vores kunder. Til tider har jeg endda været længe oppe på hverdagsaftener. Jeg kunne ikke lade være.

Men heldigvis kommer mit nørderi dig til gode. Jeg kan nemlig se nogle helt tydelige mønstre og ikke mindst do’s and don’t’s, og selvom de kan virke banale, kan betyde om dine annoncer sælger eller ej.

Som mennesker er vi nemlig virkelig hurtige til helt underbevidst at afgøre, hvad der er relevant for os, og hvad vi ignorerer.

Og husk: Det handler ikke kun om at få folk til at klikke. Det handler om at få de købeklare folk til at klikke. Og købe. Og det er det, de her fire visuelle hacks er designet til.

Pssst… I slutningen af indlægget giver jeg dig også mine tre bedste tips til hvor og hvordan, du helt konkret kan producere annonceindhold, som er svært at ignorere. Så husk at læse med hele vejen – det bliver godt!

Annonce-hack nr. 1: Glem alt om finpolerede studiefotos – vi kører native, baby!

Hvis dine produkter skal springe i øjnene på din målgruppe, når de scroller ned ad deres feed, så skal du tænke i native advertising.

Native advertising er kort sagt annoncer, der tilpasser sig træk ved det organiske indhold, som er udbredt på det pågældende medie.

På et medie som Facebook er det altså annoncer med billeder, som ikke er for perfekte. Noget din veninde Camilla kunne have lagt op (ja, hende den pæne med hestehale og 5.000 Instagram-followers). Med andre ord: det skal passe ind i det, målgruppen har lyst til at se, når de scroller på Facebook og Instagram.

Folk kan nemlig godt have en vis skepsis over for perfekte modelbilleder. Er produktet nu også så flot i virkeligheden, eller er der manipuleret lidt for meget med billedet? Hvis jeg gik med kjole, havde jeg i hvert fald ikke lyst til at modtage et fiskenet med posten, når jeg bestilte en gallakjole!

Og ikke mindst: Selvom du laver annoncer, skal det ikke føles sådan. Du kan selvfølgelig aldrig skjule, at det er en annonce, men du kan sørge for, at man ikke tænker “ej, det er en annonce, lad mig komme væk.”

Altså, du kan få din målgruppe til at stoppe op ved din annonce og give dem lyst til at bruge tid på den (og ende med at klikke på den).

Men hvordan skaber du så egentlig annonce-visuals, som tiltrækker opmærksomhed? Lad os da få en mand ud at kigge på det, som man siger (læs: det gennemgår vi nedenfor).

Men, Martin, vi er jo sådan et pænt og stilfuldt brand!

Jep, jep, jeg hører, hvad du siger.

Mange af vores kunder tør faktisk ikke bruge de autentiske, lavbudget-billeder. De er bange for, at det skader deres brand. Og det er helt fair, selvom autentiske billeder kan få målgruppen og brandet i øjenhøjde.

I de tilfælde tager vi nogle billeder, som vores kunde har til rådighed, typisk fra Photoshoots med nogle modeller, der har tøjet på. Så bruger vi de billeder og klipper dem sammen med noget iøjnefaldende grafik.

Men resultaterne vil i gennemsnit være bedst med de mere autentiske billeder.

Herunder ser du et eksempel på et godt autentisk billede, som vores kunde har taget i sin butik.
Men for at få det optimale ud af deres annoncekroner har vi redigeret billedet, så det står mere klart og vi har tilføjet pris mm.
Nu er målgruppen faktisk heller ikke i tvivl om, at du prøver at sælge dem noget og ikke kun er ude efter likes.

visuelle hacks til din facebook annoncering

Hvorfor du skal lave dine billeder om til en video

Vi bruger hovedsageligt videoindhold, og vi kan se, at det, der virker bedst, er videoer, som viser produkterne og fortæller lidt om dem.

Hvis du har en video, som har det her native look (uden at være grim – det er to meget forskellige ting), så vil jeg anbefale dig at bruge den.

Din målgruppe ved nemlig godt, at det er sværere at forskønne produkterne i en video, end det er på et stillbillede. Derfor giver videoer et lidt mere troværdigt syn for sagerne, og er altså mere overbevisende for dine målgruppe.

Men hvis du kun har billeder, kan det faktisk være (næsten) lige så godt, når du klipper dem sammen til en video.

Det kunne fx. se sådan her ud:

Hvordan du tager et godt, autentisk billede

Nogle af de billeder, der giver de bedste resultater, er faktisk selfies, som din veninde Camilla har taget med sin mobil stående foran et spejl.

Du kan med fordel klippe billederne sammen til en video, men vil du absolut bruge stillbilleder, så undgå packshots. Og sørg lige for at lave nogle kontraster, som gør folk nysgerrige og put noget tekst på.

Det er den perfekte måde at vise styles frem. Det er nemlig nemt for dig at producere, og din målgruppe får en god fornemmelse af produktets udseende, og hvordan det vil være at stå med i hånden.

Annonce-hack nr. 2: Vis prisen på grisen

For de af vores kunder, som konkurrerer meget på pris, sætter vi som regel pristal på billedet.

Dine kunder er nemlig mere tilbøjelige til at klikke, hvis de kender prisen, for så ved de, om det matcher deres budget. De klik, du betaler for, er derfor også mere købeklare, så du får en højere konverteringsrate fra webshop-besøg til køb.

”Men Martin, vi er ikke sådan et brand, der viser vores priser i annoncer.”

Igen, helt fair. Jeg har hørt det før. Men jeg kan fortælle dig, at flere af vores kunder havde det på samme måde i begyndelsen. Problemet er bare, at det går ud over konverteringsraten. Sagt på dansk, så går det altså ud over din omsætning. 

Og tænk over det – dine kunder kommer alligevel til at kende prisen på et eller andet tidspunkt, så mere hemmelig er den jo heller ikke. Med prisen helt fremme i smasken på dine kunder, allerede ved første annonceindtryk, får du sorteret de folk fra, som alligevel synes du er for dyr. Du får sorteret dine besøgende i de, der rent faktisk er interesseret og de, der bare synes produktet ser flot ud.

Når vi tester på det, er der ingen tvivl: prismærket gør en forskel. Så efter noget tid uden prismærker i annoncerne, får vi som regel alligevel lov, når vi kan vise bedre resultater.

Se et eksempel her:
visuelle hacks til din facebook annoncering

Annonce-hack nr. 3: Lav en uimodståelig annonce til dem, der har besøgt dig

… Besøgt på din webshop, mener jeg.

Her er vi altså ude i retargeting til dine allervarmeste leads. Det er personer, som er tæt på at konvertere, men som ikke har købt noget endnu.

Her bruger vi billeder frem for video, så der ikke er så meget andet, modtageren kan foretage sig end at klikke. Vi laver en karrusel, hvor vi tager de kategorier, som personen selv har været inde og se på i webshoppen. Hvis modtageren kun har været inde og kigge på forsiden, laver vi en karrusel med de forskellige kategorier, der er i webshoppen.

Det her er så effektivt, fordi det er virkelig målrettet.

Hvis du selv har prøvet at se annoncer for et par sko, du godt nok kiggede på for et par dage siden, men som du allerede har købt hos en anden forhandler, så er du måske skeptisk overfor retargeting. For det virker jo ikke altid.

Men det ændrer ikke på, at denne type annonce er blandt de mest konverterende.

Se et eksempel på denne annonce, der er målrettet alle der har lagt varer i kurven indenfor 7 dage, men endnu ikke fuldført deres ordre:

 

Annonce-hack nr. 4: Undgå at din video drukner i flodbølgen af SoMe-støj

1-2-3. Lad os komme direkte til sagen.

De første tre sekunder er meget vigtige. Det er de tre sekunder, der enten fanger interessen for dit brand eller ikke fanger den.

Meget ofte ser jeg videoer på nettet, som begynder med en længere præsentation af, hvem der taler eller hvad virksomheden laver. Og det er selvfølgelig vigtigt at vide, hvem der snakker, men jeg er ked af det; dit navn er ikke interessevækkende.

I stedet for at spilde de tre-fire-fem første værdifulde sekunder på at præsentere dig selv, så smid et lille banner ind med dit navn på, så du kan komme direkte til sagen.

Du er ikke vigtig

Det er ikke dig, men dit produkt, der er vigtigt – ikke bare fordi det er produktet der driver din omsætning, men fordi det er produktet der skaber en værdi for dine kunder. Og det er værdien, der er vigtig.

Hvis du absolut vil fortælle lidt om dig selv, så vent lige et par sætninger. Først kan du introducere, hvordan dit produkt løser et problem for dine kunder, og dernæst kan du sige, hvad du hedder. Det virker en smule mere kunstigt, når du står i optagesituationen, men den kunstfærdighed tænker seerne ikke over. 

Så brug de tre sekunder fornuftigt og start værdiskabelsen allerede fra først øjekast.

Se et eksempel på en simpel video, der viser produktet på en måde, der er nem at relatere til og som er ganske upoleret:

Som lovet: Tre nemme værktøjer til at lave indhold, der er svært at ignorere

Canva

Jeg vil anbefale dig at prøve Canva. Basalt set er det en simpel version af hele Adobe-pakken, som er gratis og ja, supernem at bruge (i modsætning til Adobe-pakken). 

Canva er rigtigt godt til billeder og illustrationer, men kan også bruges til animationer og små videoer.

Bannersnack

Igen, et supersimpelt værktøj til at lave grafikker. Bannersnack er, som du måske kan gætte, specielt egnet til at lave bannere. Selv bruger vi det rigtigt meget til at lave animationer.

En af fordelene ved Bannersnack er, at når du har lavet et design, så kan du duplikere det ud på flere formater. Det vil sige, at når du har designet et  kvadratisk opslag til Instagram, kan du nemt kopiere det over på et format, der passer til Stories (9:16-format), Facebook (16:9-format) eller hvad som helst, du har brug for.

GifMaker.Me

Vi opsætter billeder i Canva og laver dem derefter til GIFs/videoer i GifMaker.Me.

Skal du f.eks. have en baggrund og vise fem forskellige produkter, så kan du gøre det sådan, at de kommer ind fra siden med animeret overskrift, så indholdet skaber opmærksomhed og holder hjernen underholdt.

Du uploader f.eks. otte billeder. Du indstiller så, hvor hurtigt billederne skal skifte. Og nu har du en kort og effektiv video.

Kom i gang med annoncer, der skaber opmærksomhed, klik og salg

Når du fremover laver annoncer, så prøv at minde dig selv om, hvad vi har snakket om:

  • Perfekte billeder scroller vi automatisk forbi, fordi det er for reklameagtigt til det headspace, vi er i, når vi er på sociale medier.
  • Du skal gøre det tydeligt, hvad man vil se, hvis man klikker på din annonce. Derfor skal du helst tage tydelige, tillidsvækkende billeder samt vise prisen.
  • Hvis du ikke laver en super målrettet annonce til dem, der allerede har været inde på din webshop, ignorerer du nogle af dine absolut varmeste leads.
  • De første tre sekunder af din video afgør, om du får din målgruppes opmærksomhed. Brug dem på at vise dine produkter på en underholdende måde.

Smid endelig en kommentar, hvis jeg skal uddybe noget, eller du vil se flere eksempler!

Du kan også læse om, hvordan vi hjælper webshops indenfor mode og livsstil med at skabe resultater med Facebook- og Instagram-annoncering lige her.

/Martin

Kontakt os

Hvad kan du opnå ved at annoncere på de sociale medier? Udfyld formularen herunder, så vender vi retur.