Det her blogindlæg minder på mange måder om filmen Inception, fordi blogindlægget, du skal til at læse, handler om, at du selv skal begynde at skrive blogindlæg for din egen B2B-virksomhed.
Det virker måske forvirrende, men tro mig, hvis du læser videre, så skal det hele nok give mening, selvom filmen måske ikke gjorde…
Dette blogindlæg er en del af trin 3 i vores 9-trins raket om digital markedsføring for B2B-virksomheder (Læs trin 1 om personaer her og trin 2 om B2B-budskaber her).
Egentligt er punktet om blogindlæg tæt knyttet tæt op på landingssider, men jeg har valgt at dele dem op.
Det har jeg, fordi det er vigtigt for mig, at du får en forståelse for, hvorfor blogindlæg ikke bare er spild af tid, men rent faktisk er en skidegod løsning, når du skal overtale din målgruppe om din virksomhed og jeres ydelse.
Så endnu en gang deler jeg ud af min viden, så du efterfølgende selv kan gå i gang med at finde på spændende emner at skrive om.
Og ja, du kan også skrive et blogindlæg om, hvor fedt det er at skrive blogindlæg…
Hvad er et blogindlæg?
De kommer i mange former, nogle er korte, andre er lange, men de fleste virksomheders blogindlæg stammer fra den samme idé, og det er nemlig, at den ekspertviden, de har, skal deles med målgruppen.
Kort sagt er et blogindlæg et vanvittig godt værktøj i din digitale markedsføring, og det er det, fordi det kan hjælpe din B2B-virksomheds online tilstedeværelse.
Udover det så hjælper en blog ofte med at tiltrække kunder, og den gør, at du har nemmere ved at engagere dig med din målgruppe.
Med et blodindlæg kan du centrere dine emner og din viden om et eller flere emner, der viser din virksomheds ekspertviden, og det er en kæmpe styrke.
Den styrke, du fremviser, er med til at skabe en en positiv relation til din målgruppe, og det øger sandsynligheden for, at de vælger at købe din virksomheds produkt/ydelser fremfor dine konkurrenters.
En god huskeregel er derfor, at du med blogindlæg kan bearbejde din målgruppe, fordi det skaber en positiv relation, og dine kunderne får værdi i form af nyttig viden.
Hvordan finder jeg frem til de spændende emner at blogge om?
Hvilke emner kan du så skrive om?
Du kan jo skrive om alt mellem himmel og jord, men jeg vil råde dig til at dykke ned i din virksomheds personaprofil.
Hvad er så en persona? Hvis du ikke ved det eller ikke har lavet en persona, så SKAL du læse dette blogindlæg om, hvorfor din B2B-virksomhed skal bruge personaer i din digitale markedsføring.
Det smukke ved det her setup er nemlig, at når du har udarbejdet din persona, så kan du skrive blogindlæg om de ting, som løser personaens problemer og udfordringer – simple as that.
Men for god ordens skyld, så får du lige et godt eksempel, så du kommer på rette vej fra start.
Hvis din virksomhed sælger IT-infrastruktur til andre B2B-virksomheder, så kan målet med et blogindlæg være, at du skal ramme IT-chefen og personens kollegaer.
De emner, du kan vælge at skrive om, kan for eksempel være en kundecase, hvor dit produkt har været med til at løse nogle af IT-afdelingens problemer, når de skulle opdatere firmaets computere fra hjemmekontoret.
Sådan et indlæg vil stensikkert vække en del kunders interesse, fordi de måske selv har bøvlet med IT-opdateringer gennem coronapandemien.
All in all – så er ovenstående eksempel et godt bud på et blogindlæg, så fremover skal du tænke, at din virksomheds idébank i forhold til blogindlæg kommer fra din personas pain points (hvis du ikke ved, hvad pain points er, så kan du læse om dem her).
Når vi laver indhold, så taler det altid ind i pain points og målgruppens udfordringer.
En god idé er derfor altid at lave en overskrift, der taler ind i udfordringen, fordi så har du målgruppes opmærksomhed med det samme.
Hvad gør blogindlæg gode?
Blogindlæg er gode til at skabe en positiv relation til din målgruppe, og alene af den grund kan jeg ikke understrege nok, hvor vigtigt et punkt det er i hele kunderejsen.
I min erfaring er blogindlæg ofte noget af det første, målgruppen ser fra dit brand. Blogindlæggets fordele giver din virksomhed indblik i din målgruppe, fordi du adresserer deres udfordringer og problemer og giver dem en guide til at løse deres problem.
Udover alt dette så kan du også opnå billigere klikpriser og ikke mindst en unik mulighed for at positionere din virksomhed som ekspert i din branche.
Blogindlæggets opbygning
Nu har du fået en masse viden, og den viden skal du i gang med at bruge.
Derfor får du denne hurtige guide til, hvordan vi normalt opbygger vores skidegode blogindlæg – ja lidt ananas i egen juice skader vel aldrig.
Forberedelse af blogindlæg
- Start med at finde ud af, hvem indlægget er for, og det er jo ofte din målgruppe.
- Hvorfor er emnet vigtigt, og hvilke udfordringer løser blogindlægget? (Find frem til din personas pain points).
- Hvad er målet? Skal blogindlægget sikre flere kunder, eller skal det øge din virksomheds brandværdi?
- Lav en video om emnet. Du kan for eksempel få din IT-chef til at forklare fordelene ved dit produkt (denne video skal være over blogindlægget).
Skabelon: dit arbejdsdokument
- En catchy overskrift (sådan laver du en søgeordsanalyse).
- En kort indledning om emnet (når du har læst dette indlæg, vil du være i stand til at..).
- Overskrift 2 (guide til din søgeordsanalyse).
- Overskrift 3 (spørgende søgeord? Dem får du her).
- En Content-upgrade eller det, vi kalder en mini-konvertering (Her skal vi have målgruppen til at downloade din guide).
- Konklusion (nu kan du lave en komplet søgeordsanalyse).
- Opsummering og call to action: Hvis du kunne tænke dig at høre mere om, hvordan vi arbejder med søgeordsanalyse – så book et møde her.
Så langt så godt!
Nu er du rustet til at kunne skrive gode blogindlæg, hvor du kommer helt i dybden med, hvordan din virksomhed kan positionere sig som ekspert overfor din målgruppe.
Blogindlæg er altså en vigtig del af dit digitale fundament og ikke mindst, så er det en vigtig del af vores 9-trins raket, som kan sikre dig 20 varme kundeemner i indbakken hver måned.
I næste blogindlæg handler det om landingssider, det kan du læse mere om her.
Over and out
/Martin