Du har en rigtig god idé om hvordan en “god” annonce skal se ud. Hvilket billede, tekst og overskrift der vil appellere til lige præcis DIN målgruppe. Men skal du 100% stole på det DU synes er en ”flot” annonce eller skal du lytte til målgruppen?
Med A/B-testing på Facebook kan du finde ud af hvilket indhold og annoncer din målgruppe har lyst til at like, dele, kommentere, klikke og ikke mindst hvad der får dem til at købe dine produkter!
Du bør aldrig nøjes med kun én annonce til dine Facebook kampagner.
Måske er det et billede udelukkende af dit produkt der fungerer bedst.
Eller måske er det et billede af en person, der bruger dit produkt, der fungerer allerbedst.
Sagen er den, at vi ikke ved det! Og derfor er det værd at teste!
Hvilken annonce tror du har givet det bedste resultat?
Nedenunder ser du to forskellige annoncer. Den ene har en pris pr. konvertering på $5, og den anden har givet konverteringer til $9/stk. I det her tilfælde er konvertering når en bruger har afgivet e-mail adresse og downloadet en eBog. Og ja, det er en stor forskel på prisen. Forestil dig, at du bruger $1.000 – så får du enten 200 eller 111 konverteringer konverteringer. Og det er kun pga. forskellig billede og tekst! Kan du lure hvilken annonce der har givet det bedste resultat?
Vi afslører svaret længere nede, men først skal du ha’ et hurtigt tip!
Hvad er A/B-test af annoncer?
Med A/B-tests, kan du finde frem til hvilke annoncer der fungerer bedst. Det hjælper dig til at opnå den største rækkevidde, laveste pris pr. link klik eller den laveste pris pr. konvertering. Disse test kan også hjælpe dig til at levere den bedste annonce til den mest interesserede målgruppe.
En simpel test du kan lave er ved at lade Facebook optimere automatisk. Så vil Facebook selv foretage nogle A/B test. Det kan du gøre ved at bruge op til 6 billeder i det samme annoncesæt. Hermed vil der blive testet på billederne og du vil se hvilket billede der har givet de bedste resultater.
Når du tester kan du sammenligne forskellige versioner af den samme type annonce på samme tid ved at lave mindre ændringer i din tekst, overskrift eller på billedet. For at du kan lykkes med dine test, skal du først vide, hvordan hele Facebook’s kampagnestruktur er bygget op. Klik her for en mere detaljeret beskrivelse af Facebook’s kampagne struktur.
Hvad kan du A/B-teste i dine annoncer?
En af de skønne ting ved Facebook, og A/B-test er, at der er så meget man kan teste – overskrifter, målsætninger, annoncetekst, links, billeder, videoer, interesser, køn, alder, by, land osv osv osv osv osv….
Derfor er det også vigtigt, at du først beslutter dig for, hvad du vil teste, inden du kaster dig ud i en masse komplicerede test. Hvad du brug for at teste, varierer afhængigt af, hvad din virksomhed arbejder med.
Et par ideer til dine A/B-test kan være følgende:
- Billede A vs billede B (med samme tekst)
- Tekst A vs Tekst B (med samme billede)
- Overskrift A vs Overskrift B (med samme billede)
- Video A vs Billede A (med samme tekst)
Hvilken annonce har givet det bedste resultat?
Tilbage til de to annoncer – hvilken annonce tror du gav de bedste resultater? Hvis du troede, at det var annoncen til venstre, der klarede sig bedst har du fuldstændig ret …! Annoncen til højre kostede 75,14% mere pr. konvertering end annoncen til venstre.
Det er et klart eksempel på, hvorfor A / B-test er nødvendigt, for at få det maksimale ud af sit budget på Facebook. Vi kan ha’ en god idé om hvad der virker, men vi ved det ikke før vi har noget data og nogle resultater vi kan måle på!
Der er så mange forskellige faktorer du kan måle på, at det kan være helt overvældende. Men det er vigtigt, at du husker på hvad dit mål er med annonceringen. Vælg én faktor og fokusér på at optimere på den.
Jeg foreslår at bruge CPC – pris pr. link klik.
Arbejd på at få så lav en pris pr. link klik som muligt. Det er natuligvis vigtigt, at kvaliteten af din trafik er i top og derfor er det også en god idé at kigge på dine konverteringer. Det kan dog være svært at konkludere på konverteringer, da der skal en masse data til for at gøre det signifikant.
Oki doki!
Vær forberedt på at investere i dine test – det kan hurtigt blive en god investering – og ha’ tålmodighed, så dine resultater giver mening. Tingene ændrer sig hele tiden på Facebook. Men alle dine eksperimenter, om de er succesfulde eller ej, vil øge din forståelse af din målgruppe. Med A/B-test, sikrer du, at du ikke spilder tid eller penge på annoncer, der ikke virker.
Hos We Are Humans tester vi på så meget som budgettet tillader. Vi graver virkeligt dybt i det data vi har fra annoncerne for at sørge for, at vores kunder får det maksimale ud af deres budget… og det kan betale sig!
Har du nogle spørgsmål? Skriv en kommentar eller send dit spørgsmål her
Tak til AdEspresso for at vi må dele resultaterne fra deres A/B-test!