Mailchimp VS. Klaviyo: Hvilken platform er bedst til din webshop?

Sælg mere med nemme automatiseringer. Klaviyo vs. mailchimp

Først, så spørg lige dig selv, hvor høje ambitioner du har for din e-mailmarkedsføring. Vil du køre Skoda eller Porsche?
Det er det første, du skal overveje, når du står over for at skulle vælge mailplatform til din webshop. Hvis du allerede er i gang med e-mailmarkedsføring, er der gode odds for, at du bruger Mailchimp.
Og Mailchimp er en fin platform, bevares. Men hvis du vil udnytte hele potentialet i e-mailmarkedsføring for din webshop, så skal du have fat i Klaviyo – som så også er lidt dyrere.
Hvis du er en doven læser, kan du bare stoppe her, og vælge Klaviyo. Hvis du vil have en forklaring, så ses vi i næste afsnit.

Sælg mere med nemme automatiseringer

Med mailautomatiseringer sælger du varer til dine tidligere kunder eller de, der forlod deres kurv – helt uden at du skal røre en finger. Og det er sgu ret fedt!

Og selvom du kan opsætte mailautomatiseringer i både Mailchimp og Klaviyo, så er der forskel.

Mailchimp har nemlig 4-5 prebuilt mail-flows. Klaviyo har cirka 50.

Det vil sige, at Klaviyo har allerede bygget en masse mailautomatiseringer, som du blot kan kopiere.

Det er værdifuldt, særligt hvis du er ny udi e-mailautomatisering. Så kan det nemlig være svært at vurdere hvilke automatiseringer, du skal opsætte for at få mest værdi. Her er det rart at have en masse prædefinerede muligheder, du bare kan sætte kryds ved.

Segmentér dig ned til mindste detalje og tjen flere penge

Mens jeg skriver det her, ved jeg ikke rigtig, om afsnittet om segmenteringer burde komme før afsnittet om automatiseringer (oh well, nu kommer det efter).

Der er nemlig stor sammenhæng mellem automatiseringer og segmenteringer, for det er kombinationen af funktionaliteterne, der skaber dine indtjeningsmuligheder.

I Klaviyo kan du oprette rigtigt mange segmenter, og baseret på dem kan du lave mange forskellige automatiske mailflows.

Du kan lave segmenter ud fra stort set alt, du kan forestille dig. Lad os tage et par eksempler; du kan målrette efter:

  • hvilken størrelse, stil og farve, der er købt
  • hvor stor en sum, der er brugt
  • om der er handlet mere end én gang
  • hvor lang tid der er gået siden et bestemt produkt er købt.

Klaviyo giver altså mulighed for at opsælge, f.eks. ved at sælge vanter til én, som for nyligt har købt en vinterjakke, og næste år kan vi foreslå samme person en ny vinterjakke.

I MailChimp kan du også lave segmenter, men de er langt fra så detaljerede og kundespecifikke som hos Klaviyo. Alligevel giver det selvfølgelig mening at opsætte automatiske mailflow på eksempelvis, om folk har købt eller ej, eller om de har efterladt en fyldt kurv uden at gå til kassen.

Begge platforme giver mulighed for dynamiske produktkataloger i mailene, hvilket i høj grad trækker folk ind på din webshop. Men mailene fra Klaviyo er ekstremt specifikt tilpasset den enkelte køber, hvilket selvfølgelig skaber flere klik og flere salg.

Kan du se, at det er effektfuldt?

Mailchimp VS. Klaviyo: Hvad er lettest at bruge?

Hvis du er nogenlunde tech-savvy, kan du lære at bruge begge platforme.

Spørger du mig, så kan du spare tid ved at bruge Klaviyo, og er der ikke noget med, at tid er penge?

Klaviyo er mere avanceret, men for mange vil det ikke være sværere at bruge end andre e-mailplatforme. Mailchimp er nemlig primært brugervenligt og intuitivt, når det kommer til kampagner og simple automatiseringer og ikke så intuitivt, hvis dine mailflows bliver mere komplekse.

Blandt de væsentligste grunde til, at Klaviyo er overlegent på de automatiske mailflows, er, at du bygger dine flow i et visuelt handlingstræ. Det gør det nemt og overskueligt at vælge mellem de prædefinerede mailflows, og den funktion mangler ganske enkelt i Mailchimp.

Så hvis du vil gå all-in på at tjene penge på mail-automatisering, så vil det formentligt være lettest for dig at bruge Klaviyo.

Hvad skal du så gøre nu?

Hvis du har høje ambitioner for din e-mailmarkedsføring, vil jeg anbefale dig at bruge Klaviyo.

Hos We Are Humans hjælper vi dog også virksomheder, der gerne vil fortsætte med at bruge Mailchimp. Vi er ikke religiøse omkring det.

De fem vigtige automatiseringer, som du kan læse om her, og som kan booste din omsætning urimeligt meget, kan du også foretage i Mailchimp.

Men skal du have mere end blot de mest basale automatiseringsfunktioner (som du altså også kommer virkelig langt med), så går min anbefaling til Klaviyo.

Bemærk dog, at Klaviyo også er lidt dyrere end Mailchimp, så det er nok mest til dig, der ikke skal vende hver en mønt i dit markedsføringsbudget, og som virkelig vil udnytte salgspotentialet i e-mailautomatisering for din webshop.

Ja, og Mailchimp integrerer da også med flere andre applikationer end Klaviyo, så på den måde kan Mailchimp føles som det oplagte valg for mange webshops. Til gengæld integrerer Klaviyo dybere, hvilket vil sige, du har mange flere muligheder med de enkelte applikationer, eksempelvis i samspillet mellem Shopify og Klaviyo. Muligheder, som efter min overbevisning tilsidesætter kvantiteten hos Mailchimp, ganske enkelt fordi dybden øger indtjenings potentialet mere.

Så med fare for at have irriteret dig, fordi du allerede bruger Mailchimp, så er min anbefaling altså utvetydigt Klaviyo for eCommerce webshops, der vil vækste.

Pøj pøj med det.

/Martin

Kontakt os

Hvad kan du opnå ved at annoncere på de sociale medier? Udfyld formularen herunder, så vender vi retur.