Ny måned, nyt år – samme gamle sang! Du står endnu en gang over for at skulle sætte din Facebook annoncering op, så den er up to date.
Hvis de sidste 30 dages annoncering ikke rigtig gav pote, så er du nødt til at tænke i nye baner.
Men hvilke produkter skal du så lave dine annoncer for?
Igennem denne artikel giver jeg dig mine bedste bud på, hvordan du nu og i fremtiden nemmere kan bestemme, hvilke produkter du skal annoncere for på Facebook.
Jeg kan starte med at give dig et hint:
Det handler om at skabe struktur og underbygge din annoncering med data.
Det kan lyde teknisk, men det behøver slet ikke være så svært.
Lad os begynde!
Baser din produktannoncering på data
En af mine gode tommelfingerregler er, at 20% af dine produkter står for 80% af din omsætning. Det lyder måske banalt, men jeg tror, at du er enig med mig, fordi der vil altid være nogle produkter fra dit produktkatalog, der sælger bedre end andre.
Et nemt sted at starte er ved at finde frem til de produkter, der sælger godt i din webshop. Derfor er mit første spørgsmål til nye kunder altid: Hvad er jeres top 10 bestsellere?
Når du har listen med de 10 produkter, så kan du lave annoncer på tre forskellige måder:
- Produktannoncer med fokus på det enkelte produkt
- Karruselannoncer med fokus på flere produkter
- Samlingsannoncer med fokus på lynoplevelsen
Ligegyldigt hvilken model du ender med at gå med, så er det vigtigt at lave annoncer med det udgangspunkt, at dine annoncer er baseret på data – data is king.
Min pointe her er, at det er mest sandsynligt, at det, vi kan sælge med annonceringen, også er det, folk allerede i forvejen bevidst har vist interesse for. Så må vi også gå ud fra, at prisen er den rigtige, fordi folk vælger at købe varen.
En ting er dine bestsellers, men for nogle forretninger er det bestemte brands eller produktkategorier, som skal have fokus.
Lad mig komme med et eksempel: Du sælger et bestemt brand i din webshop, det kunne f.eks. være varer fra Adidas, og det har du stor succes med. Du har tilmed en god leverandøraftale, der gør, at du har et stort udvalg af varer, og dermed en konkurrencemæssig fordel. Hvis det er tilfældet, så er det selvfølgelig her, at dine annoncekroner skal ligge.
Et andet eksempel kunne være: En anden type virksomhed sælger måske kun deres eget brand. Til gengæld kan de se, at de sælger mange flere kjoler, end de sælger overtøj. Så er det kjolerne, som annoncepengene skal bruges på.
Jeg håber, du forstår min pointe. Din annoncering skal i første omgang være på de produkter, der allerede performer godt på din webshop, men med det sagt, skal du selvfølgelig også følge din mavefornemmelse… og huske at teste nye produkter af.
Test, test, test og atter test
Bare for at slå det fast med syvtommersøm, så skal du basere en stor del af dine annoncekroner på produkter, der allerede performer godt, men DU skal også turde teste nye produkter af.
Selvom det måske lyder, som om du tager en unødvendig chance ved at teste et nyt produkt af i din annoncering, så lover jeg dig, at det ofte kan give din virksomhed et rigtig positivt resultat.
Når du tester nye produkter af, finder du samtidig ud af, hvilke ting der fungerer, og hvilke der ikke gør, men vigtigst af alt er det, at disse tests er med til, at du finder din næste bestseller – hvilket betyder flere penge i kassen til dig.
Indenfor især mode vil der altid være nogle styles, der ind imellem bare rammer fuldstændig plet. Men det ved du først med sikkerhed, når du har testet dem af i din annoncering.
En af mine kunder har en bestemt jakke, der har solgt virkelig godt i snart to år. Den bliver bare ved og ved med at sælge. Det havde vi aldrig fundet ud af, hvis vi ikke havde sat en annoncetest op og lavet annoncering på netop det produkt.
Men hvordan finder man ud af, hvilke produkter man skal teste af i sin annoncering?
Det er dels på baggrund af din mavefornemmelse. Der kommer man som virksomhedsejer eller den der sælger virkelig i spil.
Og indimellem så kan man virkelig blive overrasket i begge retninger. Kjolen med striber, som du troede ville blive det næste store hit, performer helt vildt dårligt, men kjolen med blomster performer helt vildt godt. Så skruer man op for annonceringen på den blomstrede kjole og stopper annonceringen af den stribede kjole.
It’s as simple as that.
Testfasen kan ikke undgås, og den skal ikke undgås! Det er bare vigtigt at følge med i, hvad der performer godt, og hvad der ikke gør, så du hele tiden kan skrue op eller ned for annonceringen.
Husk, at der er forskel på de produkter, du sælger
En anden ting, du selvfølgelig også skal have i mente, er, at der er forskel på produkter.
Har du en webshop, der forhandler tøj, så er dine varer i højere grad påvirket af udefrakommende trends og sæsoner, end hvis du sælger vin.
Lige med vin er der også et andet aber dabei.
Det er nemlig rigtig svært at skrive ”Denne nye specialvin smager bare rigtig godt og så til en pris på 150 kr.” Det vil dine kunder ikke turde satse deres penge på.
Hvis du derimod baserer din annoncering på den Amarone-vin, som I sælger til en 50’er, og som de fleste købere kender, så vil din annoncering performe bedre.
Amaronen er blandt de 20%, hvorimod specialvinen er en del af de resterende 80% af dit sortiment. Og der er helt bestemt en køber til begge kategorier, der er bare flest til den første.
Det leder mig videre til min sidste pointe for nu – nemlig, hvorfor det giver mening at lave kampagner på produktniveau.
Lav dine kampagner på produktniveau
Alt det, du har læst indtil nu, er det, vi kalder en skalerbar kampagnestruktur.
Når du arbejder med en skalerbar kampagnestruktur, giver det din virksomhed muligheden for at skrue op for de enkelte produkter, der købes meget af, som forklaret i eksemplet ovenfor.
I sidste ende er det din målgruppe, der bestemmer, hvad der fungerer. Derfor skal du altid basere det, du sælger online, på de data, du har til rådighed. Måske har du lige sendt et nyhedsbrev ud, hvorefter et af dine produkter performer helt vildt godt, så ved du nu, at det er her, dine annoncekroner skal bruges.
Vi skrives ved.
/Martin