Instagram #Hashtag-strategi

Instagram #Hashtag-strategi

Instagrams søgefunktion er bygget op omkring hashtags. Vælger du de rigtige hashtags, så er det mere sandsynligt at det er dine opslag, der bliver vist, når din målgruppe søger efter #Hashtags.

Men hvilke hashtags skal du så vælge og hvor mange skal du anvende i dine opslag?

Hvilke #Hashtag skal jeg vælge?

Det er ikke nemt at skille sig ud for mængden på en platform med mere end 800 aktive brugere. Men med den rette brug af #hashtags gør du det lettere for din målgruppe at finde dine opslag – en målgruppe, som måske aldrig ville have set dit brand på Instagram, hvis det ikke var for dit valg af hashtags.

Du kan dele dine #Hashtags op i 3 emner:

  • 1
    Branded #Hashtags

    Disse hashtags er din virksomheds egne hashtags og kan indeholde dit virksomhedsnavn, et specifikt hashtag til en kampagne du kører eller produktspecifikt.

    Ilva bruger fx #ilvabolig i deres opslag og #spän, som det produktspecifikke hashtag.

    Eksempel: https://www.instagram.com/p/BqO8TM4lOWo/

  • 2
    Community #Hashtags

    Disse er mere generelle og behøver ikke nødvendigvis at have noget med din virksomhed at gøre. De skal dog relatere sig til dit billede, hvilket er med til at gøre dit opslag lettere at finde.

    Her et eksempel med hashtagget #TBT – ThrowBack Thursday: https://www.instagram.com/p/BiUQSC9HypP/

  • 3
    Trending #Hashtags

    Hvis du er i en branche, hvor du kan relatere et emne, der trender med dit brand er dette en god mulighed for at “komme med på bølgen”.

    Fx er LEGO dygtige til dette, her ses et opslag, de lavede ifm. at Stan Lee gik bort:
    #excelsior : https://www.instagram.com/p/BqIoJ-3BLcU/

Research dig frem til dine #Hashtags

Generelt er det vigtigt, at du undersøger de hashtags, der bliver søgt på og får dem opdelt i kategorier. Hashtags, der er relateret til dit eget brand og produkt er en kategori for sig selv. Derudover kan du samle alle de hashtags, som din målgruppe søger på. Disse kan du anvende baseret på hvilket billede du deler.

Derudover handler det om, at være opmærksom på hvad der trender i markedet og udvikle content, der er relevant for din målgruppe og det emne der trender. Husk – brug dine hashtags til at opbygge positive relationer og skabe et community.

#Instagram Fakta

Instagram opslag med minimum ét #hashtag har 12,6% større engagement end opslag uden #hashtags!

3 gode grunde

til at udvikle en #Hashtag-strategi
  • 1
    Bliv fundet

    Med brug af #Hashtags gør du dine opslag “discoverable”, altså mulige for din målgruppe at finde.

  • 2
    Flere visninger

    #Hashtags er Instagrams søgefunktion og dine opslag vil få flere visninger, hvis det kan findes via søgefunktionen.

  • 3
    Relationer

    Du kan opbygge relationer baseret på #Hashtags, som styrker dit brand og øger din eksponering.

Er vi det rigtige match?

Lad os tage en uforpligtende samtale