Kære Læser
Det, du kan se frem til i det her blogindlæg, er konkrete redskaber til, hvordan du lærer din målgruppe bedre at kende, og hvordan du kan løse deres problemer med dit produkt eller ydelse.
Jeg vil give dig gode råd om, hvordan du kan arbejde med de såkaldte personaer, for de spiller nemlig en væsentlig rolle i at skabe relevant content for din målgruppe. Derudover er det step 1 i vores 9-trinsraket til at generere minimum 20 varme kundeemner hver måned med den rette digitale strategi:

Ved du alt om personaer og målgrupper, så hop op i helikopteren, og læs om det digitale fundament og de 3 første trin i vores 9-trinsraket i stedet.
Har du derimod ikke helt styr på målgrupper og personaer i din nuværende digitale markedsføring – så skal du læse videre, så du kan lykkes med at nå ud til din primære målgruppe og skabe et konstant flow af min. 20 varme kundeemner i indbakken hver måned!
Hvordan definerer du din målgruppe?
Først og fremmest skal du vide, hvad begrebet målgruppe egentligt dækker over, inden du kan definere din egen. Måden, hvorpå du kan finde din helt unikke målgruppe, er gennem segmentering.
Desværre har jeg ofte erfaret, at nogle kunder ikke helt kan sætte ord på, hvem de egentlig henvender sig til, og det er tit en tegn på, at de mangler hjælp til at segmentere. Derfor er det en god idé at opdele dit markedsgrundlag ind i nicher, så dit produkt eller ydelse kan nå ud til flere brancher.
Ved at segmentere på denne måde, laver du en kundeorienteret segmentering, som tager udgangspunkt i dine kunders behov.
Endnu et godt tip… Nogle af de bedste indsigter, du kan få fra din målgruppe, får du blandt andet ved at lede efter målgruppens frustrationer og tvivlspørgsmål. Når du kender disse, så kan du nemmere finde frem til, hvordan dit produkt eller ydelse skal kunne løse netop den frustration, målgruppen oplever – mere simpelt bliver det ikke.
Hvad kan du bruge det til?
”Jamen Martin, betyder det så, at jeg bare kan sælge løs til målgruppen nu?
Nej, det gør det ikke, for det kræver langt mere arbejde, hvis du vil være helt skarp på, hvem din målgruppe er, hvor den er, og hvilket behov den har.
Når du engang har styr på dine segmenter, så vil min klare anbefaling derfor være, at du påbegynder arbejdet på at udarbejde en eller flere personaprofiler, som skal bidrage til, at dit indhold bliver knivskarpt og interessant for målgruppen.
Hvad er personaer?
Personaer er blevet et vigtigt værktøj, når du skal udarbejde content til din digitale markedsføring, da du med personaer kan få vigtig indsigt i din målgruppe, som skal være med til at målrette dit fremtidige indhold.
Kort sagt er personaer en metode, din virksomhed kan bruge til at lære dine kunders interesser, udfordringer, tvivl og mål at kende.
Hvordan udarbejder jeg en persona?
Inden du begynder forarbejdet med at definere dine personaer, så skal du i gang med at undersøge flere ting om dem. Den klassiske tilgang er at segmentere efter demografiske data såsom køn, alder og bopæl, men det er simpelthen ikke nok information. Det er for bredt, og derfor skal du grave dybere.
En god idé vil være at segmentere efter stillingsbeskrivelse og virksomhedsstørrelse, så du kan finde de rigtige beslutningstagere i målgruppen. Du kan også segmentere efter psykografiske (ja, det ord eksisterer faktisk) data såsom personlige og professionelle interesser, da det vil give dig en indikation af, om dit produkt overhovedet er interessant for dem.
Hvilke udfordringer skal du løse?
Når en persona oplever nogle bestemte udfordringer eller begynder at interessere sig for bestemte løsninger, så er der noget, der har trigget interessen. Når deres interesse er vækket, så bliver det spændende for dig, for hvordan er din persona stødt på det problem, som dit produkt skal løse?
Når du laver din persona, så taler man ofte om de frustrationer (også kaldet pain-points), de oplever, og disse pains opstår ofte på baggrund af manglede viden.
Eksempler på de frustrationer, vi ofte møder, er disse:
- Virksomheden har IKKE en forudsigelig og konsekvent tilgang til kunder.
- Virksomheden har IKKE en digital marketingfunnel og strategi pga. manglende forståelse og tekniske udfordringer.
- Ringer til kolde leads, der er svære at konvertere, hvilket koster tid og penge.
Derfor skal du sætte deres pains ind i en lidt større sammenhæng, så du kan få et godt afsæt for at lave content, som taler direkte ind i den situation, der har udløst interessen.
Min pointe er derfor, at du skal ud og tale til din målgruppe, så du lærer noget om deres pain-points. Når du så kender alle deres frustrationer og udfordringer, så vil du have nemmere ved at overbevise dem om, at lige netop dit produkt kan løse deres problemer!
Trin for trin-guide til personaer
Med enkelte trin kan du nemt begynde at udvikle dine personaer, hvis altså du selvfølgelig kender din målgruppe helt ind til benet. Du skal huske på, at personaer vil være unikke og brugbare værktøjer, som skal være med til, at du kan skabe værdifuldt indhold for din målgruppe.
Trin 1 – Tal til målgruppen
Du skal bruge dine personaer aktivt! De er et værktøj til at minde dig om, hvem dit indhold er lavet til. Er du ved at forberede et SoMe-opslag, som er interessant for dig selv eller din persona? Hvis du kender målgruppens udfordringer og kan tale direkte ind i et af deres behov, så er der større chancer for, at du rammer plet hos målgruppen.
Trin 2 – Opstil hypoteser omkring dine personaer
Hvilke behov har dine personaer? Hvilke udfordringer, tvivl og spørgsmål går de rundt med, og hvordan bliver de motiveret i forhold til at købe netop dit produkt eller ydelse?
Kort sagt skal du kende dit publikum, hvis du gerne vil lykkes med din digitale markedsføring. Når du opstiller hypoteser, vil du opdage de mangler, du måske har i din viden omkring din målgruppe, og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Det betyder blot, at der er grobund for, at du kan få en større indsigt hos din målgruppe – og det er faktisk pissefedt.
Trin 3 – Få bekræftet dine hypoteser
Det giver lidt sig selv, at hvis du begynder at opstille en masse hypoteser om din målgruppe, så bliver du nødt til at indsamle relevant datamateriale, så du kan verificere disse hypoteser.
Der er flere gode metoder at indsamle relevant data på, disse tre kan dog være gode at starte med:
- Interview
- Spørgeskemaundersøgelser
- Fokusgruppeinterviews.
Test derfor dine hypoteser af. Havde du ret, eller skal du opstille nye?
Trin 4 – Opstil relevante kriterier
Da dine personaer er unikke for din virksomhed, er nogle kriterier måske mere relevante end andre, men ikke desto mindre er følgende kriterier gode at have med i overvejelserne i dine personabeskrivelser:
- Personlige data
- Behov
- Motivation
- Udfordringer
- Frustrationer
- Deres rolle i organisationen.
Trin 5 – Sæt et ansigt på dine personaer
Det lyder måske rent banalt, men hvis du kan sætte et ansigt på dine personaer, så tillægger du dem ekstra værdi, og det kan du bruge aktivt, når du skal planlægge fremtidigt indhold.
Hvis det virker uhåndgribeligt at skulle oprette en persona i et Word- dokument, så kan du downloade og bruge denne skabelon.
Hvad kan du så bruge al din nye viden til?
Efter at du har læst med så langt, så ved du nu, at du ikke skal nøjes med at kende til din målgruppes udfordringer – du skal løse dem!
Det er måske lettere sagt end gjort, men der er en hel del sandhed i ovenstående sætning. For en ting er at kende til din målgruppes udfordringer, en anden er at løse dem og løse dem hver gang, og det er her, personaer kommer ind i billedet.
Min klare holdning er, at personaer hverken er for popsmart eller outdated, det er et brugbart værktøj, som du kan opnå stor succes med, hvis du vælger at bruge nogle af mine tips.
Når du har udarbejdet alt dette, så er du klar til næste trin i vores 9-trinsraket. Her vil jeg gå i dybden med det overordnede budskab, som skal gøre sig gældende i din digitale markedsføring.
Over and out
/Martin