“” Skip to main content

Skal du bruge Facebook eller LinkedIn til annoncering af din B2B-virksomhed? Eller skal du hellere satse på at ligge øverst på Google eller have bannerreklamer på andre virksomheders hjemmesider, som dine kunder surfer rundt på?

Det er et komplekst spørgsmål, for ved alle disse muligheder skal den digitale markedsføring gøres effektiv og skabe resultater, når du arbejder på tværs af flere digitale kanaler – og det i sig selv er en disciplin, som tager tid at mestre! 

Hvordan du når dertil, er selvfølgelig det, jeg vil guide dig til i det her indlæg. Jeg vil gå i dybden med ovenstående marketingkanaler (og flere til), så du med det samme kan implementere dem i din digitale markedsføring og dermed skabe flere resultater, der kan ses på bundlinjen. 

Men inden du begynder at udvælge, hvilke marketingkanaler du gerne vil arbejde med, så skal du selvfølgelig have styr på dit konverteringsfunnel og det content, som skal indfange nuværende og nye kunder. 

TIP: I sidste blogindlæg snakkede jeg om konverteringsfunnel, det kan du læse her.

Kort sagt er dette blogindlæg de sidste tre trin i vores B2B snail trail, og følgende er blot et udpluk af, hvad du kan glæde dig til at læse. Hop til trin 1 her.

  • I trin 7 kan du læse om Facebook- & LinkedIn-annoncering.
  • I trin 8 kan du læse om Google- og Youtube-annoncering.

Hvad er dine muligheder?

Mulighederne for at markedsføre sig på flere digitale kanaler kan for mange virke som en jungle, og udbuddet af digitale medier har oplevet en vækst i form af flere spillere. 

Nu er det ikke længere kun muligt at annoncere på Facebook og LinkedIn – andre digitale medier såsom TikTok, Instagram, Snapchat og ikke mindst Youtube har gennem de seneste år fået langt større opmærksomhed på grund af den nemme tilgængelighed og en ”hurtigere” vej ind til målgruppen. 

Så hvad skal din virksomhed vælge, hvis det er første gang, du skal i gang med at bruge digital markedsføring? 

Det er svært at sige på forhånd, for det afhænger selvfølgelig af dit produkt og din målgruppe. Lad mig kommet med et eksempel.

Hvis din virksomhed sælger IT-løsninger, så er det nok ikke på TikTok, at målgruppen ser virksomhedens ydelse. Det lægger måske mere op til annoncering på LinkedIn. 

TIP: Hvis du ikke har styr på din målgruppe, kan du læse mere om det digitale fundament her.

Ligesom så meget andet har disse marketingkanaler deres fordele og ulemper, som jeg gerne vil gøre dig opmærksom på i det her blogindlæg – så læs endelig videre, for det bliver kun mere spædende fra nu af. 

Trin 7: Facebook- eller LinkedIn-annoncering?

Hvad skal din virksomhed vælge at bruge?

Det første spørgsmål, som du skal stille dig selv, er, hvad vil du gerne have ud af din annoncering? Det lyder måske banalt, men mange virksomheder kan ikke komme med en konkret bud på, hvad det er, de gerne vil opnå med annonceringen på deres marketingkanaler, og derfor fejler de fleste.

Hvis du allerede nu kan svare på dette spørgsmål, jamen så er du allerede foran de fleste. Men til dig, som ikke kan svare på ovenstående spørgsmål, vil mit råd være, at du skal gennemgå din digitale strategi fra top til bund, så du kan forklare dine kolleger, hvorfor I skal annoncere på LinkedIn eller Facebook.

Hvorfor bruge LinkedIn-annoncering?

LinkedIn er oftest blevet set som en marketingkanal, hvor annoncering ikke virker, fordi det er et professionelt medie, hvor det faglige udbytte er formålet. 

Men alene af den grund, at det betegnes som et professionelt medie – jamen så har du allerede en indgangsvinkel som B2B-virksomhed. På LinkedIn kan du segmentere din målgruppe ud fra flere kriterier såsom stillingsbetegnelse, virksomhedsstørrelse, uddannelsesniveau osv. 

Det bliver dermed oplagt for din B2B-virksomhed at starte jeres annoncering der, hvor beslutningstagerne sidder og er online.

Hvorfor bruge Facebook-annoncering?

Med knap 2,8 milliarder brugere er Facebook verdens største sociale medie. 

Facebook kender vi jo alle som et socialt medie, hvor mængden af malplacerede annoncer bliver en irritationsfaktor (ja – selv jeg, får underlige annoncer fra WISH), og denne irritationsfaktor opstår, når annoncen ikke er målrettet. 

Med Facebook kan vi nå utroligt mange mennesker og ikke mindst beslutningstagere, så annonceringsmulighederne virker nærmest uendelige. 

Men annonceringen på Facebook skal være med til at skabe et behov, der måske ikke allerede er der. Derfor bliver behovet for din B2B-virksomhed, at du rammer din målgruppe med dine budskaber første gang, så du ikke bruger dine annoncekroner forgæves.

Hvad virker bedst?

Det er svært at sige, hvad der virker bedst, da Facebook og LinkedIn komplimenterer hinanden på mange punkter. Derfor bør du overveje, om annonceringen skal ske begge steder, selvfølgelig med tanke på, at det indhold du så vælger at annoncere med, er forskelligt, og at det er tilpasset til det enkelte medie og din målgruppe.

Trin 8: Google Ads og Youtube?

Hvad er Google Ads, og hvad kan du bruge det til?

Google Ads er alt det, der foregår bag annoncerne, du ser på Google. 

Når du søger på Google, så vil der typisk være annoncer, som kommer frem i toppen og til højre i Google. Disse resultater er betalte annoncer, og de er tilpasset din søgning – og det er den korte forklaring på, hvad Google Ads er. 

Google Ads er en hurtig måde, hvorpå din virksomhed kan genere trafik ind på din hjemmeside, og derfor er Google Ads særdeles effektivt og er også den betalte annonceform, som de fleste bør arbejde med. 

Men du skal også huske på at være konsekvent og konkret, hvis du vælger at udarbejde din annonce gennem Google Ads. Det kan nemlig blive en dyr fornøjelse, da prisen pr. klik kan komme helt op på 50 kr. i søgenetværket, og det kan hurtigt blive dyrere, hvis en masse brugere udenfor din målgruppe klikker sig ind på din annonce.

Så mit råd er helt klart, at du skal huske, at hvis man skyder for bredt, så rammer man ofte ikke dem man ønsker. 

Youtube-annoncering – er det relevant for dig?

Både ja og nej.

Youtube er et af de medier, som har oplevet en stor vækst gennem de sidste par år, og alene i Danmark er danskernes forbrug af YouTube steget i 2020, hvor 52 % af danskerne bruger Youtube ugentligt (dr.dk, 2020), så det er en marketingkanal, som flere virksomheder får øjnene op for, da man kan nå rigtig mange kunder ad den vej.

Så hvordan kan din B2B-virksomhed begynde at bruge Youtube som en marketingkanal? 

Hvis din virksomhed f.eks. har et kompliceret produkt eller service, så kan Youtube være mediet, hvor du udfolder dets kvaliteter og viser, hvorfor kunderne netop skal vælge din virksomhed.

Samtidig giver Youtube nogle gode forudsætninger for at målrette din video til folks interesserer. Et eksempel kunne være, at hvis din virksomhed sælger Internet of Things (IOT) løsninger, så kan du målrette din annoncering til de brugere, som søger på produkter, der relaterer sig til IOT, eller hvis de har en interesse for det.

Youtube er uden tvivl en marketingkanal, som har fuld fart frem, og derfor synes jeg helt klart, at det er noget, du skal tage med i dine overvejelser, når du skal udvælge dine marketingkanaler.

Trin 9: Søgemaskineoptimering – hvad er det?

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering, også kaldet SEO, er en måde, hvorpå du kan optimere din hjemmeside, så du opnår de bedste placeringer på Google og andre søgemaskiner.

Det lyder måske kryptisk og kompliceret, for hvad indebærer det at opnå de bedste placeringer? I korte træk handler det om at gøre din hjemmeside synlig på Google, så din målgruppe, når den søger efter produkter eller ydelser, finder din virksomhed i toppen af deres resultater.

SEO er en langsigtet strategi

Når du skal arbejde med SEO, så handler det om at gøre din hjemmeside relevant i forhold til dine brugere og ikke mindst gøre den bedre end dine konkurrenters.

Din placering på Google kan skabes gennem et organisk reach, det vil sige, at jo bedre Google kan læse dine forskellige landing-pages, desto større er dine muligheder allerede for at ligge nr. 1 på Google.  


Hvis dit mål er at ligge nr. 1, så har du et hårdt stykke arbejde foran dig. Meget af din succes afhænger nemlig af din viden om din målgruppe, og hvilke søgeord der vil være relevante for din virksomhed og dets produkter eller ydelser.

Mit absolut bedste råd i forhold til forarbejdet med SEO er helt klart dette: 

Tænk som en bruger ville tænke – People first, SEO second. 

Afslutning på vores B2B snail trail

Nu er vi komme til vejs ende i vores B2B snail trail, og jeg håber virkelig, at du har lært en masse undervejs. 

Hvis du kun har læst dette blogindlæg, så vil jeg råde dig til at læse de andre også – der er nemlig gemt en hel del viden i dem.

Har du eksempelvis styr på dit digitale fundament? Eller hvad med din konverteringsfunnel – det er jo trods alt den, der skaber millionerne i din omsætning.

Hvis jeg skal opsummere alle de 9 trin, som vi nu har gennemgået sammen, så bliver det her blogindlæg uendelig langt – og du kan sikkert ikke vente med at komme i gang med din digitale markedsføring. 

Så jeg vil lade dig slippe med disse tre sidste råd:

  1. Dit digitale fundament skal være bundsolidt, da det danner grundlaget for resten af din digitale strategi. 
  2. Skab relevant content for dine kunder og potentielle kunder i din konverteringsfunnel. Det kan være vejen til den første million. 
  3. På baggrund af ovenstående skal du udvælge de rigtige marketingkanaler, de sætter nemlig strøm til hele det digitale maskineri. 

Har du spørgsmål til B2B marketing er du velkommen til at tage fat i os.

/ Martin