Du skal ikke grave de store salgstal frem for at vise, at B2B e-mailmarkedsføring virker

Digital markedsføring B2B - e-mailmarkedsføring

Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen – e-mails er indiskutabelt den bedste måde at skaffe salg på. Og det kommer fra en Facebook-specialist.

Der er mange grunde til, at jeg stadig er stålfast og mener, at din B2B-virksomhed bør bruge e-mail markedsføring, og af den grund alene skal du læse med videre. 

Dette blogindlæg er trin 5 i vores 9-trinsraket, og hvis du allerede nu ikke er overbevist om, at B2B e-mailmarkedsføring er noget for din virksomhed, så kan jeg fortælle dig, at knap fire milliarder af verdens befolkning har en e-mailkonto, og det er et tal, der bliver ved med at stige (Statista, 2021).

Så hvis du gerne vil sætte din digitale markedsføring på autopilot, så lover jeg dig, at du med dette blogindlæg kan blive klogere og få de rigtige værktøjer til at løse de problemer, du har med at opsætte et e-mailflow, der skal skaffe dig nye kunder. 

Hvis du i tvivl om det grundlæggende, såsom hvem din målgruppe er, hvordan du udformer dit budskab, hvordan du laver gode blogpost og landingssider, og ikke mindst hvad du kan bruge lead magnets til, så synes jeg du skal læse trin 1: Personaer, trin 2: B2B-budskab, trin 3: Blogindlæg & landing pages og trin 4: Lead magnets af vores 9-trinsraket, for alt dette leder op til, hvordan din virksomhed skal arbejde med e-mailmarkedsføring. 

Nok om de tidligere trin, du hungrer efter viden, og viden skal du få. 

Hvorfor er B2B e-mailmarkedsføring så vigtigt?

I dag kommunikerer vi på mange forskellige måder, din virksomhed annoncerer sikkert allerede på LinkedIn, Facebook og måske Instagram. Det, som er den altoverskyggende fordel ved e-mailmarkedsføring og grunden til, at du skal bruge mere krudt på det, er, at e-mailmarkedsføring er den direkte kommunikation til dine kunder. 

”Men Martin koster det ikke vildt meget, og har vi råd til det?” 

Modsat andre medier, så koster e-mailmarkedsføring ingenting. Udover arbejdstid vil det koste din virksomhed nul kroner at starte op, hvis du altså starter fra bunden. 

Hvis du allerede nu har en liste med få tilmeldte til dit nyhedsbrev, så begynder det først at koste penge, når du din tilmeldingsliste har en bestemt størrelse, men selv det dyreste mail-software koster ikke særlig mange penge, men når du når så langt, så skulle du gerne have tjent beløb ind i omsætning – og gerne flere gange. 

Men der er primært to måder at nå dertil, og det er via manuelle e-mailudsendelser (kampagner) eller gennem et automatisk e-mailflow. 

Men hvad er det? Og hvordan skal du bruge det? 

Det manuelle og automatiske e-mailflow

Kort sagt er de manuelt udsendte e-mails tidsbestemte, mens de automatiske e-mail udsendes, når der sker en bestemt handling på din hjemmeside. E-mailmarkedsføring skal skabe kontinuerlige resultater, og derfor skal du kombinere brugen af et manuelt og automatisk e-mailflow. 

Det skal du af den årsag, at den ene metode understøtter den anden. Jovist, du kan godt vælge kun at arbejde med automatiske, men det vil jeg ikke anbefale, fordi du med et manuelt e-mailflow kan stimulere og aktivere din målgruppe løbende. 

Når du vælger at benytte dig af begge dele, så stiger sandsynligheden for, at din virksomhed vil være top of mind hos din målgruppe, hvilket vi kun kan se som en kæmpemæssig fordel!

Hvad er indholdet i de to e-mailflows?

Hvad skal det automatiske og manuelle e-mailflow så indeholde, tænker du sikkert.

Det manuelle e-mailflow er ofte det, de fleste af os kender og forbinder med e-mailmarkedsføring. 

Derfor kommer det måske ikke bag på dig, hvad det skal indeholde, men for dig, der måske ikke ved så meget om forskellen på de to, så er manuelle e-mails typisk en mail, der sendes ud til dine subscribers, når der er nye nyheder, gode tilbud eller andet, som din virksomhed har lyst til at dele. 

Disse e-mail er supereffektive, hvis du har noget, som du gerne vil sige til din målgruppe, fordi du giver dig selv muligheden for at kommunikere direkte til dem. 

Det automatiske e-mailflow er lidt en anden størrelse, fordi de mails, som der bliver sendt ud, bliver sendt på baggrund af det, som dine brugere foretager sig på din virksomheds hjemmeside.

Martin hjælp! Hva’ faen betyder det overhovedet?”

Lad mig starte med et eksempel: når en person fra din målgruppe tilmelder sig dit nyhedsbrev, så får de automatisk en mail i indbakken efter den fuldførte handling, dog er det også muligt, at de får en mail, selv hvis de ikke tilmelder sig dit nyhedsbrev. Hvordan? 

Ovenstående sker gennem automations, eller på et sprog, som du kan forstå, så sker ovenstående på baggrund af handlinger eller manglede handlinger, hvor du selv kan definere, hvad dine brugere skal modtage. 

Endnu en fordel ved at opsætte et automatisk e-mailflow er, at det kun skal sættes op en gang og derefter kører det bare derud af og kværner data, bearbejder målgruppen og gør kolde leads til varme leads – i vores sjette trin handler det om lead-scoring, hvor du kan blive klogere på, hvad varme eller kolde leads er for en størrelse. 

Vælger du at arbejde både med de manuelle og automatiske, så vil jeg godt garantere dig for, at effekten af og sammenspillet mellem disse to gør, at I kan komme endnu tættere på jeres målgruppe, og at jeres virksomhed bliver top of mind hos dem. 

Hvad skal en mail indeholde?

Hvem er vi, og hvad laver vi – mere konkrent kan jeg ikke blive. 

Formålet med at sende e-mails ud til din målgruppe er jo først og fremmest, at du skal vise dem, at i din virksomhed er I eksperter til det, I laver. Måder, hvorpå du kan vise jeres ekspertise, er for eksempel ved at sende dem noget content, som skaber værdi for dem, der læser det – (Pssst, læs trin 3 & 4 om blogpost og lead magneter)

Derfor skal størstedelen af dine udsendte mails være fyldt med værdifuldt indhold, som din målgruppe vil finde interesseret. Udover at din målgruppe skal finde dit indhold interessant, så skal du også sørge for at skabe tillid, og en måde at gøre det på kan for eksempel være at udsende testimonials fra dine andre kunder om, hvordan du har løst deres problemer med dit produkt eller service. 

Hvilke e-mails skal du sende ud?

Lad os antage, at din virksomhed nu sender 10 mails ud fordelt på 40 dage, så kunne et e-mailflow se således ud: 

  • Mail 1 – Her er vores B2B service/produkt.
  • Mail 2 – Introduktion til fordelene ved vores service/produkt.
  • Mail 3 – Overordnet budskab.
  • Mail 4 – Blogindlæg om, hvilke fordele dit produkt/service kan.
  • Mail 5 – Opsummering af tidligere blogindlæg + opfordring til at booke et møde med gennemgang af ydelsen.
  • Mail 6 – Introduktion til en succeshistorie fra tidligere kunde.
  • Mail 7 – Nyt blogindlæg – f.eks. en guide om, hvordan I arbejder med jeres services. 
  • Mail 8 – Opsummering af tidligere blogindlæg.
  • Mail 9 – Endnu en succeshistorie på baggrund af jeres hjælp.
  • Mail 10 – Tak fordi du stadig læser med – hvad så nu? + en opfodring til at booke et møde. 

Der findes utallige måder at opsætte en e-mailflow på, så det, som jeg synes, at din virksomhed skal starte med at gøre, er at bruge de første par mails til at give dine kunder noget værdifuldt indhold, så du holder, hvad du lover, når de skriver sig op til dit nyhedsbrev.

Hvilken e-mailplatform skal du bruge?

Du skal vælge den platform, der giver mest mening for din virksomhed – simple as that. Når jeg siger det på den måde, så handler det i virkeligheden om, at du skal vælge en platform, der passer til din virksomheds behov.

Det jeg ofte ser er, at nystartede virksomheder benytter sig af Mailchimp, hvilket er en fin platform, fordi det er brugervenligt, billigt og nemt at komme i gang med. Men hvis du virkelig gerne vil ud at køre i en Porsche fremfor en Skoda, så skal du bruge den lidt mere avanceret (og efter min mening bedre) platform ActiveCampaign – du kan også læse mere om hvordan vi arbejder i ActiveCampaign her.

Næste gang tæller vi point

Jeg håber, at du føler dig klædt på til at komme i gang med din e-mailmarkedsføring eller blot en optimering af din allerede eksisterende indsats.

I det næste trin i vores 9-trinsraket handler det om lead-scoring. Jeg vil tage dig igennem forskellen på varme og kolde leads, hvad formålet med en lead-scoringsmodel er, og ikke mindst hvordan lead-scoring et fantastisk værktøj, der indikerer, hvor købeklar jeres kunder er.

Nu er du heldigvis ikke en doven læser, så derfor ved jeg også, at vi ses i næste afsnit, men indtil vi tales ved, så håber jeg, at du giver dig i kast med din e-mailmarkedsføring. Skulle du nu mod alt forventning have nogle spørgsmål eller brug for hjælp, så tøv ikke med at tage fat i mig. 

/ Martin

Kontakt os

Hvad kan du opnå ved at annoncere på de sociale medier? Udfyld formularen herunder, så vender vi retur.