En professionel fremtoning af en virksomhed, genspejles blandt andet af virksomhedens Facebook-side. Hér er det vigtigt at sidens indhold fremvises på bedste vis. Derfor er det en rigtig god idé at have styr på Facebook billedstørrelser.
Facebook billedstørrelser
Dette blogindlæg kommer omkring de mest gængse Facebook billedstørrelser i forbindelse med Facebooksider; profilbillede, coverbillede og covervideo.
Profilbillede
Profilbilledet på Facebook-sider måler 180 x 180 pixels og vises helt oppe i venstre hjørne, på computer. Før i tiden blev profilbilledet vist foran sidens cover-billede, som det stadig gør på din private Facebook-profil. På mobil er profilbilled-størrelsen 128 x 128 pixels, og vises under sidens cover-billede, ved siden af siden’s titel.
I Facebook’s nyhedsstrøm, vises Facebook sidens profilbillede på samme måde som private profiler, i et cirkulært udsnit. På computer i størrelsen 40 x 40 pixels, og mobilen i 82 x 82 pixels. Det anbefales at Facebook sidens profilbillede fremvises synligt, når profilbilledet vises i nyhedsstrømmen. Dette opnås ved at have billedet i en optimal opløsning og ikke at have meget små detaljer i profilbilledet.
Profilbillede: 180 x 180 pixels
Coverbillede
Coverbilledet for Facebook sider har en størrelse på 820 x 312 pixels. Før i tiden var profilbilledet samt tre handlingsknapper, placeret foran coverbilledet. Nu står coverbilledet helt for sig selv, på alle enheder. Derfor behøver du ikke længere at tænke over, om dele af dit coverbillede ikke kan ses.
Dog skal du være opmærksom på, at sidens coverbillede vil blive beskåret ved visning på mobil kontra computer, da visningen på mobilenheder måler 640 x 360 pixels.
På billedet herunder, markerer den blå plamage, det som bliver vist på computer og den grønne mobilenheder. Den sikrer zonen er, hvor den blå og den grønne plamage overlapper. Det er derfor vigtigt at der ikke fremkommer vigtige budskaber uden for denne zone.
Coverbillede computer: 820 x 312 pixels
Coverbillede mobil: 640 x 360 pixels
Covervideo
Du har sikkert opdaget at det er muligt at vise video og diasshow som ”coverbillede”. For diasshowet gælder den samme billedstørrelse, hvor de valgte billeder vil blive vist på skift. For video gælder samme billedestørrelse: 820 x 312 pixels. Dog anbefaler Facebook at størrelsen ændres til 820 x 462 pixels. Facebook anbefaler denne størrelse, da det optimerer videovisningen på mobilenheder, da størrelsesforholdet passer med coverbilled-størrelsen 640 x 360 pixels.
Eksemplet på Google’s covervideo herover er optimeret til computer og er tilpasset forholdet 820 x 312 pixels. Ser du Google’s Facebookside på din mobilenhed, vil den skære siderne af, og ikke vise hele videoen. Da der som sådan ikke er et vigtigt budskab med videoen, men blot er et kunstnerisk oplæg, er afskæringen ikke et problem.
Hvis videoen var optimeret til mobilenheder i formatet 820 x 462 pixels, vil der på computer fremkomme sorte plamager i siderne.
I eksemplet herunder, har Disney Pixar lavet en video, hvor der ikke fremkommer vigtige elementer helt ude i siderne, der ellers vil blive skåret fra på mobile enheder.
Det gælder for covervideoer, at de har en spillelængde mellem 20 og 90 sekunder.
Det vigtigste take-away for covervideoer er, at videoer med opløsningen 820 x 462 pixels, ikke vil blive beskåret på mobilenheder. Mens at opløsningen 820 x 312 pixels ikke bør indholde vigtige budskaber i siderne, som vil blive beskåret på mobilenheder.
Covervideo:
- 820 x 312 pixels (beskæres på mobilen)
- 820 x 462 pixels (beskæres ikke)
- 20 – 90 sekunder