Ønsker du at få mest ud af din markedsføring på de sociale medier?
Nemt spørgsmål og nemt at svare ja til…
MEN, tænker du over hvad du gør, og frem for alt IKKE GØR, når du markedsfører din virksomhed på de sociale medier?
Markedsføring på sociale medier er en fantastisk mulighed for at brande din virksomhed og skabe et fællesskab med dine kunder. Men der er nogle faldgruber, du bør undgå for at få det maksimale ud dine profiler på de sociale medier. Men bare rolig – det er derfor vi har lavet det her indlæg, så du kan få et indblik i hvordan du får succes på de sociale medier.
10 fejl du bør undgå på de sociale medier
1. Du har ikke en konkret plan
De fleste virksomheder har ikke en decideret plan over deres indhold. De poster fra dag-til-dag. Men med en content plan/content kalendar/indholdsstrategi/indholdsplan – ja, kært barn har mange navne – så kan du planlægge dine opslag og få et langt større overblik. Du bør altid tænke, hvad dit mål med opslaget er, hvilken type af indhold du skal dele OG hvem opslaget henvender sig til. Tænk altid på målgruppen når du laver din plan. Og hey… du kan download en skabelon til din content plan lige her.
2. Du poster for mange billeder af dine produkter
En almindelig fejl, som virksomheder begår på de sociale medier er, at lave mange post der udelukkende handler om deres produkter. Det virker ikke – det er ikke spændende kun at se produkter. Det handler om kvalitet over kvantitet. Dine opslag skal være relevante for din målgruppe – og hvis du spammer med opslag omkring dine produkter vil du se at din organiske rækkevidde vil blive mindre og mindre for hvert eneste opslag. Tænk på om du selv ville stoppe op, hvis du så dit opslag i nyhedsstrømmen eller om du hellere ville scrolle videre til den næste kattevideo. Jeg kunne ikke lade være med at smide en katte video ind… Eller er det en tiger?
Pssst. punkt 9 og 10 er de vigtigste på listen – hvis du spørger mig…
3. Du er aktiv alle steder uden at være tilstede ét eneste sted
Det er almindeligt for en virksomhed at ville det hele uden at gøre det halve. “Vi skal være på Facebook, Instagram, LinkedIn og så laver vi videoer til Youtube og snapper 6 gange om dagen. Hey, vi skal også på Twitter!” Take it easy! Udvælg de sociale medier, du mener, er vigtigst for din virksomhed og der hvor din målgruppe er mest aktive. Og fokusér på, at eje de her platforme – at lave indhold, som dine brugere ikke kan lade være med at like eller kommentere på. Igen – kvalitet over kvantitet.
4. Du interagerer ikke med dine følgere
Okay, du laver dine opslag og har planlagt dine opslag til de næste 14 dage. Lader du det bare køre af sig selv? Forhåbentlig ikke… Hvis du har interessant indhold vil du få kommentarer på dine opslag og det er vigtigt, at du svarer på de spørgsmål du får på dine opslag og annoncer. Det kan jo være, at din næste kunde lige mangler svar på det sidste spørgsmål, inden han eller hun går på din hjemmeside for at foretage et køb. Vis du er tilstede og vis at der er et “menneske” bag dit brand og at dine kunders mening er vigtig! Så opbygger du værdifulde relationer, der kan føre til salg.
5. Du stiller ingen spørgsmål
Du skal engagere din målgruppe og invitere til samtale. De forskellige algoritmer på de sociale medier vægter kommentarer på dine opslag højt, når de skal vurdere om dit opslag skal nå ud til mange. Så hvis du formår, at få kommentarer på dine opslag, får du større rækkevidde. Et godt trick er at stille spørgsmål. Du kan også opfordrer brugerne til at svare via reaktions-knapperne på Facebook, som fx Weber Danmark har gjort:
6. Dine opslag er uinteressante
Er dine opslag relevante for din målgruppe? Måske dit næste opslag skal fokusere på at inspirere din målgruppe… Eller kunne det være interessant for din målgruppe at se hvordan dit produkt bliver produceret? Du kan finde inspiration til dine opslag her.
7. Dine opslag er ikke visuelle
Det visuelle i dine opslag er det der fanger opmærksomheden hos din målgruppe. Næsten 40% reagerer mere positivt på visuel information end den information, som kun forekommer i teksten. Det betyder, at det er vigtigt, at du fokuserer på at skabe godt visuelt indhold, hint video video. Video har 135% større organisk rækkevidde end billeder!
8. Du linker altid til din hjemmeside
Der er en grund til at det hedder sociale medier. Det er lavet så folk kan være “sociale”. Og det er ikke altid folk har lyst og tid til at besøge din hjemmeside. På Facebook går det bestemt udover din rækkevidde hvis du poster for mange links. Sørg for at ha’ et mix af indholdstype; billeder, videoer, LIVE videoer og GIFs. Naturligvis bør du linke til din hjemmeside, men gør det ikke for ofte.
9. Du har fokus på hvor mange LIKES du har
Der er ingen tvivl om, at det er dejligt med mange følgere og likes. Men hvad kan du bedst lide – likes eller salg? Og få folk til at like din side er kun en brøkdel af hvorvidt du har succes på de sociale medier. Spørgsmålet er snarere: Hvor mange af dine følgere ender med at blive DINE kunder?
10. Du bruger ikke remarketing i din annoncering
Dette er nok det vigtigste punkt på denne liste. Alle de relationer du opbygger via dine opslag, dine annoncer, dine besøgende på din hjemmeside, din e-mail-liste og dine videoer bør ikke gå tabt. Sørg for at lave remarketing og vise annoncer til de personer der allerede kender dit brand og din hjemmeside. De er mest tilbøjelige til at foretage et køb i din webshop.
Hvad skal du huske når du markedsfører din virksomhed på de sociale medier?
Det er ikke nemt, at få sine opslag ud til mange personer især på Facebook. Men forestil dig, at du når ud til 20%, 50% eller måske endda 100% flere end du gør nu. Det vil helt sikkert gøre en forskel for din virksomhed og der er ingen tvivl om, at hvilket indhold du deler er utrolig vigtigt for hvorvidt du får succes eller ej. Så husk:
- Lav en konkret plan
- Lav andre opslag end udelukkende billeder af dine produkter
- Vælg de vigtigste sociale platforme
- Interagér med dine følgere
- Stil spørgsmål.
- Lav interessante opslag
- Gør dine opslag visuelt interessante (video, billede)
- Lav andre opslag end link til din hjemmeside
- Fokusér på hvordan du overbeviser dine eksisterende følgere om at blive dine kunder.
- Brug remarketing i din annoncering
God fornøjelse!