Har du svært ved at nå ud til folk, når du laver et opslag på din Facebook side? Her får du 7 tips til større rækkevidde på din Facebook side.
Jeg har nemlig lavet en liste med 7 tips, som du kan bruge til at få større rækkevidde på dine opslag.
Hvis du ikke allerede har hørt om den seneste store ændring til Facebook News Feed, så har jeg lavet en video, der gennemgår offentliggørelsen og hvad det egentlig betyder.
Den kan du se lige her:
Her har du 7 tips, som du kan bruge til at opnå større rækkevidde på din Facebook side.
1. Engagér din målgruppe med LIVE videoer!
Én af de ting, der bliver nævnt i offentliggørelsen er, at Facebook-brugerne interagerer med LIVE-videoer. Det er et af de formater, hvor brugerne engagerer sig og som inviterer til samtaler – og lige præcis samtaler er målet med denne opdatering af Facebook News Feed og algoritmen. Så hvis du vil fortsætte med at nå ud til dine følgere organisk på Facebook, så skal du lave (flere) LIVE videoer.
2. Opret en Facebook gruppe
Baseret på Facebooks undersøgelser har de fundet ud af, at folk er aktive i grupper på Facebook og at der i disse grupper foregår mange samtaler. Hvis du mener, at dine følgere kan dele hinandens viden og du kan give viden til dine følgere via en Facebook gruppe – så vil det helt sikkert give mening, at starte en gruppe og knytte den til din Facebook side. Her kan du både få feedback omkring dine produkter, men også vise medlemmerne, hvordan man får mest ud af at anvende dine produkter eller ydelser.
3. Brug Facebook Messenger til at kommunikere med din målgruppe
Jeg er selv meget aktiv i Messenger og jeg er ikke den eneste. Aktiviteten i Messenger gør det til en oplagt kanal for din virksomhed. Igen er det samtaler der er omdrejningspunktet. Via Messenger kommunikerer du 1-1 og det handler om at være relevant. Jeg siger ikke, at du skal sidde og skrive til dine kunder en efter en. Men du kan oprette chatbots, der både er personlige, relevante og hjælpsomme og som giver værdi til din målgruppe.
4. Lav content der skaber værdi for målgruppen
Dét her punkt er ikke nyt – det har i mange år været vigtigt at lave indhold, der skaber værdi for modtagerne. Hvis du ikke gør det drukner dit budskab i mængden. Den bedste måde, at skabe opmærksomhed omkring dit brand er ved at skabe værdi. Og du skal give mere end du tager. Del din viden og fang opmærksomheden ved, at give tips og tricks. Så kan du være salgsfokuseret i dine annoncer eller når målgruppen har erkendt, at de har et behov for dit produkt eller service.
5. Foretag tests – hvad der virkede en gang virker måske ikke mere.
Du skal højest sandsynligt ændre kurs. Denne ændring betyder, at det der virkede engang i Facebook News Feed højest sandsynligt ikke kommer til at virke på samme måde i fremtiden. Men(!) – vi ved det ikke med sikkerhed – det er meget lidt information, som Facebook har delt omkring ændringen. Derfor bliver du nødt til at teste forskellige typer af opslag og finde ud af hvad der virker bedst for dit brand og din målgruppe.
6. Opbyg din mailliste
I stedet for, at lægge alt fokus på at lave opslag til din Facebook side kunne det være en idé, at du i højere grad kommunikerer via mail. Hvis du ikke allerede har en e-mailliste af folk, der har skrevet sig op til dit nyhedsbrev – så skal du igang. Den bedste måde til at generere emails er ved at lave Facebook lead annoncer. Det er en nem og billig måde til at indsamle e-mails og du kan endda automatisere hele processen, så de automatisk bliver overført til din liste og indgår i dit mail-flow.
Markedsføring på auto-pilot – we like!
7. Dedikér et (større) budget til Facebook
Hvis du vil ha’ visninger, så må du betale – you gotta pay to play. Det er realiteten på Facebook-platformen idag – det er simpelthen ikke tilstrækkeligt, at lægge opslag ud på sin side uden at markedsføre sin virksomhed via Facebook annoncer. Én ting er at pushe opslag ud til målgruppen via boost – noget andet er at ha’ en dedikeret annonceringsstrategi, som har til formål at tiltrække besøgende til din hjemmeside og konvertere disse besøgende til betalende kunder. Dertil kommer, at prisen for at annoncere på Facebook (stadig) er lav. Det er et medie, hvor du får utrolig meget ud af dit annonceringsbudget. Jeg vil gerne komme med et eksempel fra den virkelige verden.
En kunde har optaget en video, der “underviser” målgruppen. På den måde giver indholdet masser af værdi og er super relevant for målgruppen.
Kunden har brugt tid + fået en ansat til at klippe videoen sammen og lagt filter, logo og intro på. Det er en flot video – den varer over 4 minutter – fyldt med relevante tips.
Videoen har taget tid at lave og der har været omkostninger til løn og udstyr i tidernes morgen.
Kunden lægger opslaget på sin Facebook side og her er resultaterne af den organiske rækkevidde:
Virksomheden har 8.900 likes på sin side.
Det er faktisk flot, at nå ud til 2.768 organisk – men igen, det var også et godt opslag.
Men hvor stor rækkevidde og hvor mange videovisninger ville man egentlig opnå, hvis man annoncerede opslaget med et budget på 500 kr?
Det ved vi – for det har vi nemlig gjort:
Og hvad er så hele pointen i dette er simpel? Når du har brugt tid og penge på at udvikle godt content – så giver det også mening at investere i at din målgruppe kommer til at se dit content.
Omkostningen ved at udvikle content kontra værdien ved blot at dele den på sin Facebook side er for stor. Hvis du vil ha’ fuld værdi af dit indhold skal du annoncere.
Jeg ved ikke hvor store omkostningerne har været ved at lave sådan en video, men det giver bestemt mening, at lægge 500 kr. til budgettet, så man også sikrer sig at målgruppen ser opslaget.
Med Facebook’s ændring er der mange virksomheder der går i panik – men slå koldt vand i blodet. Se først hvordan det påvirker din side og sørg så for at dedikere et budget til Facebook annoncering. Det betaler sig!
Mvh Martin
Ps. Hvis du vil læse mere om markedsføring på Facebook eller downloade vore eBog omkring Facebook målgrupper kan du gøre det lige her.