Hvordan bruger du boost på Facebook, så det skaber forretning?

Hvordan bruger du boost på Facebook, så det skaber forretning?

Spørg enhver annoncerings-M/K, og de vil sige: “Du skal aldrig booste dine opslag på Facebook. Det er den dummeste form for annoncering og bare noget, Facebook har for selv at tjene penge.”

Ja, jeg er ikke bedre selv – jeg siger det også til alle dem, som gider at høre på mig.

Alligevel er boost-knappen bare så fristende at trykke på for lige at give sit salg et ekstra trut i trompeten og måske lokke nogle flere kunder i butikken. Det er der RIGTIG mange virksomheder, der gør. Rigtig mange trykker engang imellem på den forførende, blå knap, og Facebook selv er da heller ikke karrig med, hvor ofte de minder dig om muligheden.

Så nu har jeg besluttet en ting. I stedet for at tude dig ørerne fulde med, hvor meget jeg vil anbefale dig at klare annonceringen fra Annonceadministratoren, kommer her en nem guide til, hvordan du får succes med at annoncere for din virksomhed, selvom du nøjes med at booste:

Sådan får du succes med at annoncere for din virksomhed, selvom du nøjes med at booste

Inden din trigger finger får frit spil til at booste derudaf, er der lige nogle helt klare spilleregler vi skal have på plads.

Vi skal nemlig have etableret en fælles forståelse for, hvad boost overhovedet er for noget. Når du booster dine opslag, beder du nemlig Facebook om én særlig ting.

Du beder om, at der skal komme så mange interaktioner som muligt på dit opslag.

Bemærk ordet interaktioner.

En interaktion er nemlig ikke det samme som et salg. Det er heller ikke det samme som et besøg på din hjemmeside. Ej heller betyder det “Læg i kurv” eller B2B’ernes pendant: “Ring mig op.”

En interaktion betyder blot, at et menneske, som har set opslaget, har interageret med opslaget. Altså at de har liket, delt eller kommenteret på opslaget.

Ja, de kan også have trykket på dit link, men det er ikke det, som Facebook i første omgang går efter, når du spørger dem efter opslagsinteraktioner.

Det betyder naturligvis også, at det næppe er den bedste idé at booste dine opslag, hvis altså du går efter at skabe salg i din webshop. Ganske enkelt fordi du så burde bede Facebook om dét – altså, at skabe salg i din webshop.

(Tro det eller ej, men denne funktion har du faktisk, hvis du bruger den mere avancerede løsning, som Facebooks annonceadministrator giver dig).

Jamen, hvordan bruger jeg så boost på Facebook?

I stedet for at bruge boost-knappen for salgsorienterede opslag, skal du bruge boost-knappen til interaktionsorienterede opslag.

Og hvad betyder så det?

Jo, det betyder, at du skal booste opslag, som du har lavet, fordi du gerne vil i dialog med dine kunder eller potentielle kunder. Fordi du gerne vil være social med dine kunder – og husk, at Facebook jo først og fremmest er et SOCIALT medie.

Du vil derfor få succes med at bruge boost-knappen, hvis det opslag, du har lavet, opfordrer til, at folk interagerer med det, hvis du spørger efter folks reaktion på noget.

Tre typiske eksempler på sådanne opslag kunne være:

  • Konkurrencer
  • Feedback-forespørgsler
  • Ja-tak-tilbud

Alle tre er opslag, hvor selve interaktionen har en værdi i sig selv.

Derfor giver boost mening ved konkurrencer

For konkurrencerne giver det sig selv; jo flere der deltager, desto bedre. Og typisk kræver deltagelsen, at man svarer på et spørgsmål i en kommentar – altså en interaktion.

Derfor giver boost mening ved feedback

Feedback-forespørgsler kunne for eksempel være, hvis du gerne vil have dine kunders tilbagemelding på, hvilken trøje de bedst kan lide, og som du skal føre i din webshop. Forestil dig billedopslaget med 4 forskellige trøjer og teksten “Din favorit? A, B, C eller D?”

Igen spørger du efter kundernes interaktion, og når du så har fået den, kan du jo både bruge den til rent faktisk at træffe et valg om kollektionen og samtidig bruge personerne, der svarede på din undersøgelse, som målgruppe for din salgskampagne. Smart, ik’?

Derfor giver boost mening ved ja-tak-tilbud

Ved ja-tak-tilbuddene gentager historien sig selvfølgelig.

(Til de, som ikke arbejder inden for detailhandlen, kan jeg fortælle, at et Ja-tak-tilbud typisk er et tilbud, som gives på varer med begrænsede antal.

Det kan være supermarkedets slagterafdeling, som har 50 serveringsklar kyllinger til en helt uhørt lav pris, og så bliver disse kyllinger altså reserveret til de første 50 personer, der skriver ”Ja tak” i kommentarfeltet på Facebook. Med andre ord en slags digital ”først til mølle”-metode)

Fordi ja-tak-tilbuddene lever af netop kommentarer, har vi igen at gøre med en opslagstype, som vil klare sig formidabelt med et lille boost i ryggen.

Som ja-tak-opslagene demonstrerer, kan du altså godt drive salg med boost-knappen. Dog må vi nok sande, at boost-knappen i langt de fleste tilfælde hører til i det, vi marketingfolk kalder “toppen af tragten” – eller mere gadesmart “topfunnel”.

Boost er genialt til topfunnel

Som du sikkert har luret, er boost-knappen altså allermest brugbar, hvis du bare gerne vil have, at folk reagerer på dit opslag.

Du vil gerne nå langt ud, og du vil gerne have folk lidt i tale, men uden at de skal fuldføre et 10-hestes spørgeskema.

Hvis du er klar på, at dit formål med at smide penge efter Facebook udelukkende er simpel engagement fra så mange mennesker som muligt, er boost altså en rigtig fin idé.

Boost er et simpelt værktøj, og som det er med den slags værktøjer, er de enormt gode til at udføre simple opgaver.

Med boost kan du vælge simple målgrupper ved at sortere på køn, alder, geografi og interesser, mens du må et smut ind i annonceadministratoren, hvis du vil køre en mere avanceret målgruppestruktur, hvor du for eksempel sorterer på tidligere købere, folk, der har besøgt din hjemmeside, eller måske folk, som har lagt ting i kurven.

Den store fordel ved at booste er, at det er super tilgængeligt, og at det kun tager få minutter at opsætte din annonce.

Hvis du ikke føler dig hjemme i Facebooks avancerede annonceadminstrator, kan du nemt komme til at spilde en hulens masse tid med blot at finde rundt derinde. Og selv hvis du finder vej, risikerer du at sætte noget op, som enten ikke virker eller som måske gør noget helt andet, end du havde i tankerne.

Boost er simpelt og let at finde ud af. Og når du så har fået dine interaktioner og dermed noget data på, hvem der er interesserede i dine produkter, jamen, så kan du altid åbne Facebook-annonceringens Pandoras æske helt og gå full blown annonceguru med remarketinggrupper, lead ads, A/B-testing og høj ROAS på alt, hvad du rører ved.

Men det hører alt sammen til i en anden blog: “Stop med at booste og begynd at sælge“.

/Martin

Kontakt os

Hvad kan du opnå ved at annoncere på de sociale medier? Udfyld formularen herunder, så vender vi retur.