“” Skip to main content

Velkommen til trin 4 i vores 9-trinsraket om, hvordan du kan skaffe 20 nye leads i indbakken hver måned.

Jeg opdelte trin 3 i to dele, fordi jeg havde så meget på hjerte. Derfor kunne du i første del af trin 3 læse om, hvorfor du skal i gang med at skrive skidegode blogindlæg, der fanger din målgruppe og viser din ekspertviden!  

I anden del handlede det om, hvordan du opretter landing pages, der laver konverteringer (næsten) hver gang. 

Men her i trin 4 handler det om lead-magnets!

Lead-magnets er nemlig en stor del af det forarbejde, som skal skaffe din virksomhed en masse varme leads og dermed en masse nye kunder. 

Jeg vil med dette blogindlæg forsøge at inspirere dig, så du fremadrettet kan blive bedre til at lave lead-magnets for din virksomhed! 

Men inden jeg når til de gode eksempler, så tager jeg dig igennem vores lead-magnet-mølle, for hvad er det nu lige en lead-magnet er? 

Hvad er en lead-magnet?

Lead-magnets er et stykke indhold, som din virksomhed giver ”gratis” væk mod betaling i form af brugerens e-mailadresse. Det indhold, du giver væk, kan for eksempel være en E-bog om, hvordan du finder din målgruppe.

Det vil sige, at når dine kunder afgiver deres e-mailadresse, har de ofte givet deres samtykke til, at din virksomhed må tage kontakt. Derefter modtager dine kunder den lead-magnet, der har fanget deres interesse. 

Der findes flere forskellige former for lead-magnets, men de har alle én ting til fælles, og det er, at det indhold, som din virksomhed giver ”gratis” væk, skal skabe værdi for de brugere, der downloader det fra din hjemmeside. 

Her er blot nogle af de ideer, som din virksomhed kan bruge til at lave lead-magnets: 

  • Guide/5 tips til…
  • E-bog
  • White paper
  • Tjekliste
  • Videogennemgang
  • Webinar
  • Rapporter eller analyser af din branche
  • Skabeloner (sådan laver du det perfekte e-mail flow).

Hvorfor skal du bruge lead-magnets?

Det, du kan bruge lead-magnets til, er at skabe positive resultater, så du får flere nye kunder i biksen. 

Når din virksomhed skal udarbejde nye lead-magnets, så skal du have din målgruppe i tankerne – for hvornår har du sidst selv downloadet en lead-magnet, der har sparket røv, og hvor indholdet var spitzenklasse?

Det er sikkert ikke sket særlig ofte, og det er derfor, at dine lead-magneter skal være gennemtænkte og skabe værdi for de kunder, der downloader dem. 

Udover vigtigheden i, at din virksomhed laver gennemtænkte lead-magnets, så er lead-magnets en vigtig del af markedsføringen for B2B-virksomheder – hvorfor? 

Fordi når besøgende på din hjemmeside downloader en lead-magnet, så sker der en mini-konvertering, hvilket giver dig nogle potentielle kunder, som du efterfølgende kan bearbejde gennem et e-mailflow og fokusere på dem, som er mest engageret i dit content (men mere om mailflow i trin 5). 

Find fejlene i dine lead-magnets

Når vi gennemgår lead-magnes med vores kunder, så oplever vi ofte, at deres lead-magnets ikke performer, som de gerne vil, og det kan der være flere grunde til. 

For eksempel er en af de fejl, vi ofte ser, tæt knyttet til opbygningen af deres lead-magnet. Indholdet lever ikke op til modtagerens forventninger, men fungerer mere som lokkemad, så virksomheden får endnu en e-mailadresse til samlingen, men det får man ikke flere kunder ud af. 

Derfor skal dine lead-magnets gerne afføde en wow-reaktion hos dem, der downloader dem. 

Andre fejl, vi typisk oplever, er, at virksomhederne promoverer deres lead-magnets forkert, fx hvis de kun annoncerer for at sende trafik til en landing page, hvor man kan skrive sig op. Oftest ser vi at Lead Ads på Facebook eller Lead Generation Ads på LinkedIn performer langt bedre. 

Derfor kræver det også indsigt i mulige annoncer formater og hvordan det passer bedst til din målgruppe, og hvor de befinder sig. 

Så husk at tage højde for, hvorhenne du vælger at annoncere og hvilke formater du bruger. Om det er gennem Google, Facebook, LinkedIn, Adsdisplay eller gennem content upgrades – så husk på at dine lead-magneter skal bidrage til et positivt resultat og derfor promovere dit indhold korrekt!

Fem råd til at lave perfekte lead-magnets

De næste fem eksempler bør give dig en god idé om, hvor effektive lead-magnets egentligt er. Det, de alle har tilfælles, er, at de gør et rigtig godt stykke arbejde med at tiltrække og konvertere kunder. 

1. Vær specifik

En lead-magnet fungerer bedst, hvis den er ultra-specifik.

Den skal tage udgangspunkt i et problem, som din målgruppe har, og som de kan løse med din lead-magnet. Målet bliver derfor at imødekomme det specifikke behov hos din målgruppe.

Hvis din virksomhed fx hjælper B2B-virksomheder med nye grafiske identiteter og logoer – så vil en e-bog med inspiration være en god lead-magnet. 

Målet er her at tiltrække kunder, der har brug for en ny grafisk identitet til deres virksomhed. Derfor skal en e-bog om grafisk identitet være specifik og ikke for bred eller generisk.

2. Gør det nemt at bruge

Blot fordi du har fået en potentiel kunde på din virksomheds e-mailflow, betyder det ikke, at du har overtalt dem et køb. 

Modtagerne af dit nyhedsbrev skal fodres med brugbare lead-magnets, de nemt kan implementere i deres hverdag. 

En PDF på en side, hvor de nemt kan skrive deres persona ned, så de altid har det liggende på skrivebordet, er en god lead-magnet, der nemt vil kunne skabe værdi for dine kunder.

3. Målret dine lead-magneter

Kvalitet frem for kvantitet.

Stræb efter at udarbejde lead-magnets af høj kvalitet! Det betaler sig ikke at lave halvhjertede løsninger, der ikke batter en skid. 

Udover dette skal du sikre, at dine lead-magnets er målrettet. For eksempel tilbyder vi en gratis e-bog med 16 tips, vi ved kan vækste din virksomhed

Det kan næsten ikke blive mere målrettet, fordi vi forstår vores kunders behov, og derfor ved vi, at vores tips også kan hjælpe dem med at få kunder med vores 16 tips.

4. Løs et rigtigt, ægte problem

Sørg for, at dine lead-magnets er med til at løse et problem (udover dit eget behov for flere e-mailadresser).

Hvis du med dine lead-magnets lover at løse et problem eller viser trinene til det, så vil dine besøgende med garanti skynde sig at udfylde deres e-mail.

5. Gør det gratis

Tro det eller ej, men vi har faktisk oplevet kunder, der tog penge for deres lead-magneter, og resultatet af det kan du nok allerede gætte dig til. 

Derfor skal du altid huske, at de, der downloader dine lead-magnets, giver dig noget værdifuldt i bytte – nemlig den direkte adgang til deres indbakke.

Så uanset hvor meget tid og penge du har kastet efter dine lead-magnets, så er belønningen langt højere end dine omkostninger, hvis du kan konvertere modtageren af din lead-magnet til en ny kunde i biksen.

E-mailmarkedsføring er det naturlige næste trin

Jeg håber, at det her blogindlæg giver dig en forståelse for, hvor værdiskabende lead-magneter egentligt er.

Hvilke lead-magnets du skal lave afhænger også i stor grad af din målgruppe. 

Ved du, hvilke frustrationer de går rundt med? Har din virksomhed mange kunder med det samme problem? For hvis det er tilfældet, så kan det være, at en e-bog i første omgang kan være med til at tiltrække nye kunder. 

Lad dig inspirere af andre i din branche, og hvis de benytter sig af lead-magnets, hvilke bruger de så? Og hvordan kan du gøre det bedre end dem? 

Det var alt for trin 4 i vores 9-trins raket, og som overskriften antyder, så kommer trin 5 til at handle om e-mailmarkedsføring, der til trods for dets alder stadig er et højaktuelt værktøj, når det kommer til digital markedsføring! 

Så stig ombord i raketten, for det bliver kun mere spændende fra nu af.

/ Martin